Kwale Girls Secondary School (Boarding school) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marjon Smeets-Smeets - WaarBenJij.nu Kwale Girls Secondary School (Boarding school) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marjon Smeets-Smeets - WaarBenJij.nu

Kwale Girls Secondary School (Boarding school)

Door: Marjon Smeets

Blijf op de hoogte en volg Marjon

11 Maart 2014 | Nederland, Amsterdam

Data workshops: dag 1
Maandag 03-03-2014:
Vanmorgen vertrokken we allemaal in groepjes met onze eigen chauffeur naar de school waar we vandaag aan de slag zouden gaan met het geven van workshops, indien deze mogelijkheid er was. Om ongeveer 8.45 uur kwamen wij aan op de Kwale Girls school. Eerst werden we welkom geheten en iemand bracht ons naar de vrouwelijke principal. Haar Afrikaanse naam (Bahati) betekende good luck vertelde ze ons. Zij heeft met ons gesproken en gevraagd wat wij graag wilden doen vandaag. Wij hebben aangegeven indien het mogelijk zou zijn dat wij graag een rondleiding zouden krijgen met eventueel ook lesbezoeken. We vroegen of daarna een mogelijkheid bestond om met een aantal docenten te praten, zodat we met hen het door ons voorbereide programma zouden kunnen bepreken. Ze stelde ons aan Mr. Noah voor, die de verdere begeleiding van ons drietal op zich nam. Hij heeft ons naar een klas gebracht en ons geïntroduceerd bij de leerlingen en de docent die stond les te geven. Ná de introductie mocht ik achterblijven in het lokaal en nam hij mijn 2 collega's mee om hen ook naar een leslokaal te brengen. De docent waar ik bij zat was geografie aan het doceren. Wat mij opviel was dat alle leerlingen zo rustig waren en goed opletten en notities maakten. Ná een tijdje vroeg ik aan het meisje wat voor mij zat of ik haar boek mocht zien om het eens te kunnen bekijken. Ik was verdiept in het boek en nam er een foto van toen ik opkeek was de docent verdwenen. Toen ik de leerlingen vroeg of ze nu pauze hadden vertelden ze mij dat er een nieuwe docent naar hun lokaal zou komen. Ná een tijdje gewacht te hebben besloot ik op te staan om een praatje te gaan maken met de leerlingen in deze klas. Toen er na een aantal minuten nog geen docent verscheen ben ik vóór de klas van 51 leerlingen gaan staan en heb hen iets over mijzelf verteld. Ze hadden héél veel vragen die ze aan mij wilden stellen. Ik heb hen verteld waar ik vandaan kwam en waar mijn collega's woonden in Nederland, iets over de seizoenen en over het klimaat. Ook wilden ze weten aan welke leerlingen ik les gaf. Voordat ik het in de gaten had was het 11.00 uur en was er een pauze waarin zowel de leerlingen als de docenten thee gingen drinken. Wij mochten mee naar de staffroom waar alle docenten bij elkaar kwamen om thee te drinken en iedereen kreeg een dikke boterham. Een heleboel docenten zaten naar de tv te kijken want op deze dag werden de resultaten die alle scholen in Kenia hadden behaald bekend gemaakt (KCSE). Ze zaten dan ook gespannen naar het scherm te kijken en zodra er een uitslag bekend werd gemaakt van een school die bij hen bekend was werd er gejuicht.
Ná de theepauze mochten we in een ruimte zitten waar 16 docenten naartoe kwamen om samen met ons de workshop te doen die wij voor hen hadden voorbereid. Eerst hebben we ons aan hen voorgesteld en verteld welk vak wij geven op onze scholen. We hebben met elkaar ervaringen uitgewisseld over het verschil tussen het Nederlandse en het Keniaanse onderwijssysteem. Ze vonden dit erg interessant en wilden hier graag meer over weten. In groepjes hebben we hier met elkaar over gesproken.
Na de lunchpauze die van 13.00-14.00 uur plaatsvond hebben we met een balspel een energizer gedaan om elkaars naam te leren kennen. De docenten deden enthousiast mee en vonden dit erg leuk om te doen. Daarna hebben we kaarten met onderwijsquotes op de grond gelegd en iedereen moest een quote uitkiezen die hij/zij van toepassing vond op zichzelf. Daarna hebben we dit met elkaar besproken en moest iedereen vertellen waarom men juist die quote had uitgezocht. Vervolgens hebben we ansichten verdeeld in een paar puzzelstukjes en deze uitgedeeld. De docenten moesten kijken wie een puzzelstukje had wat bij dat van hem/haar paste. Was de kaart compleet dan ging dat groepje aan de slag om op post-it briefjes te schrijven wat een teacher allemaal doet. We hadden een flip-over papier op een deur geplakt en iedereen moest de post-it briefjes hierop hangen. Morgen gaan we hiermee verder. We besloten de workshop met een evaluatie van de dag die we samen hadden doorgebracht. Iedereen mocht vertellen wat hij/zij van deze dag en workshop vond. Ze waren erg enthousiast en zeiden veel van ons te hebben geleerd. Toen gingen ze terug naar hun klas die al die tijd zelfstandig aan het werk was geweest. (Dit kan ik mij in Nederland niet voorstellen: 16 docenten die hun klas alleen laten en een uur of twee elders bezig zijn). Nadat de docenten waren vertrokken kwamen er 16 leerlingen waarmee we konden gaan praten. Ze brachten allemaal hun stoelen mee en begroeten ons allemaal netjes. Ook met hen deden we het balspel met de namen als introductie. Ook de leerlingen hadden hier zichtbaar plezier in. Daarna zijn we in een kring gaan zitten en hebben hen allemaal een Limburgs katje (dropje) gegeven en hen verteld wie we waren en wat we namens T4T bij hen op school kwamen doen. Ze hadden n.a.v. onze verhalen ook heel veel vragen, zoals de vraag hoe wij in Nederland straffen en of wij de leerlingen slaan als ze straf verdienen. We hebben foto's laten zien van onze scholen en leerlingen die in verschillende lessen aan het werk waren. Sommige dingen die wij vertelden of lieten zien waren voor hen onvoorstelbaar en hier waren ze dan ook heel erg verbaasd over. Het was een lange enerverende dag met een temperatuur waaraan wij niet gewend zijn, maar het was een topdag. Ik had hem voor geen goud willen missen.

  • 11 Maart 2014 - 20:48

    Peggy:

    Hé Marjon, wat een geweldige ervaring!! Super, hopelijk geniet je er evenveel van dan je enthousiaste verhalen doen vermoeden.... Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjon

Als docent van het Connect College, één van de scholen van SOML (Stichting Onderwijs Midden-Limburg), kreeg ik de mogelijkheid om mij op te geven voor een reis naar Kenia met de organisatie T4T (Teachers for Teachers). Deze mogelijkheid vond ik te mooi om aan mijn neus voorbij te laten gaan, zeker nadat ik de verhalen over Kenia had gehoord van onze dochter die dit land in de zomer van 2011 bezocht, om samen met een vriendin een maand vrijwilligerswerk te doen in een weeshuis. Om in aanmerking te komen voor deze reis moest ik een motivatiebrief schrijven en leerdoelen opgeven die ik wilde bereiken door middel van deze mogelijkheid. Om ons meer inzicht te geven in het werk van T4T zijn we uitgenodigd voor een landelijke bijeenkomst op woensdag 20 november 2013 op de brede school Fiep Westendorp in Amsterdam waar vrijwilligers van T4T ons hebben verteld wat deze reis gaat inhouden. Ná deze bijeenkomst was ik alleen nog meer gemotiveerd om deel te nemen aan deze reis. Ik heb mijn motivatiebrief geschreven en mijn leerdoelen verwoord en mijn brief verstuurd met de hoop ingeloot te worden voor deze Kenia reis. Op maandag 9 december 2013 kreeg ik te horen dat ik ingeloot was samen met 6 andere docenten van SOML scholen. Met hen had ik al kennis gemaakt tijdens de landelijke bijeenkomst in Amsterdam. Héél blij met dit bericht en héél fijn dat we alle 7 mee mogen. Wat een kans!!!!

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 5455

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 10 Maart 2014

Mijn Kenia reis

Landen bezocht: