Tsimbo Secondary School in Vuga - 2e Workshop - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marjon Smeets-Smeets - WaarBenJij.nu Tsimbo Secondary School in Vuga - 2e Workshop - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marjon Smeets-Smeets - WaarBenJij.nu

Tsimbo Secondary School in Vuga - 2e Workshop

Door: Marjon Smeets

Blijf op de hoogte en volg Marjon

16 Maart 2014 | Nederland, Amsterdam

Data workshops: dag 1
Donderdag 06-03-2014
Tsimbo Secondary School in Vuga village
Vanmorgen vertrek om 7.45 uur. Om +/- 9.00 uur kwamen we aan op de Tsimba Secondary school.
Buiten aan een tafeltje zat een man waar we ons moesten melden en hij noteerde in een boek dat wij er waren.

In de school kwamen we in een klein kantoortje waar twee vrouwen zaten te werken, we stelden ons voor als Teachers for Teachers (T4T) en vroegen of we de principal (Mr. Matano Salim) konden spreken. Dat was mogelijk en we moesten wachten. Na een tijdje werden we uitgenodigd in het kantoor van de principal. We herkenden hem van onze ontmoeting in Forest Lodge in Ukunda waar we hem al hadden ontmoet tijdens een bijeenkomst van T4T met de Keniaanse principals / deputy’s.
Nadat we ons hadden voorgesteld vroegen we of er een mogelijkheid was om een workshop te geven voor zijn docenten. We hadden kopieën bij ons van onze workshop en gaven deze papieren aan hem. Vandaag bleek het niet mogelijk te zijn omdat hij overleg wilde hebben met zijn docenten. We vroegen hem of het mogelijk was om enkele klassen te bezoeken en hij gaf aan dat dat wel mogelijk was. Hij stuurde iemand met ons mee en zij nam Willy mee naar een klas waar ICT werd gegeven. Marcel en ik bleven buiten wachten en toen er ná een hele tijd niemand kwam besloten wij zelf een kijkje in een klas te gaan nemen. We zijn bij een klas naar binnen gelopen waar geen docent aanwezig was en hebben ons verdeeld en zijn met de leerlingen gaan praten. Toen er pauze was zijn we naar de docentenkamer gelopen. Er werden stoelen voor ons geregeld en ik kwam naast een jongen docente te zitten waarmee ik aan de praat raakte. Ze was erg geïnteresseerd en wilde graag iets weten over ons Nederlandse onderwijssysteem. We hebben veel zaken kunnen bespreken en kunnen uitwisselen. Aan de hand van een meegenomen format kon ik haar het Nederlandse systeem makkelijker uitleggen. Er is verbazing over het feit dat wij gemixte scholen hebben, dat leerlingen hun eigen kleren dragen en geen schooluniform hebben. Ook kijken ze vreemd aan tegen het feit dat er in Nederland geen scholen zijn die boarding school zijn. Wij hebben alle drie met verschillende docenten contact gelegd en hen verteld dat we morgen terug komen om een workshop te geven en dat we met de principal hebben afgesproken dat hij in de vergadering die ze ’s middags hadden dit in zijn team bekend zou maken. Ná de lunchpauze zijn we naar een klaslokaal gegaan met allemaal jongens, we hebben gevraagd of er 8 jongens waren in deze klas die een energizer met ons wilden doen. Willy is naar een ander klas gelopen om 7/8 meisjes te halen. In het klaslokaal hebben we de bankjes en stoelen aan de kant gezet en hebben de energizer gedaan met de ballen. Het was voor ons duidelijk dat het niveau van deze leerlingen lager was dan van de leerlingen van de Kwale girls school die we eerder deze week bezochten. Het was hier moeilijk voor de leerlingen om met z’n allen drie ballen in de lucht te houden. Nadat we deze energizer hebben uitgevoerd hebben we hen bedankt en hebben we deze eerste dag op deze school beëindigd.

1. Beginsituatie:
Ontvangst was hartelijk. Ná uitleg aan de principal bleek dat het vandaag niet mogelijk was om onze workshop te geven omdat hij eerst zijn docenten wilde inlichten en ’s middags was er een belangrijke vergadering. Hij beloofde ons de docenten dan op de hoogte te stellen van de workshop die wij de volgende dag wilden komen geven.

2. Doelstelling:
We vertelden hem dat we de 5 rollen van de leraar met zijn docenten wilden bespreken en hebben hem alvast een uittreksel hiervan gegeven, zodat hij al kon lezen waarover het zou gaan.

3. Programma opbouw:
We vertelden dat we graag met een aantal docenten zouden willen samenkomen de volgende dag zodat we met hen samen visies konden uitwisselen over de 5 rollen die een docent binnen zijn taak uitoefent.

4. Resultaat:
Het was de bedoeling van onze workshop om samen te delen, een win-win situatie. Wij leren van onze Keniaanse collega’s en zij leren van ons. Doordat we de eerste dag nog geen workshop konden geven bleef het bij het kijken in de klassen, gesprekken met individuele docenten en leerlingen en het doen van een energizer met een aantal leerlingen.

5. Opvallende zaken:
Het niveau van de leerlingen van deze school was beduidend lager dan van de Kwale Girls Boarding school waar we onze eerste workshop hebben gegeven.
De uitslagen van de KCSE waren veel slechter en lager op deze school, geen enkele leerling met een A-score en slechts een enkele leerling met één B of B- score en de rest van de leerlingen scoorde lager.

6. Slotconclusie en aanbevelingen voor volgende acties:
• Van tevoren vragen of men op de hoogte is van de komst van T4T en zeggen dat er docenten nodig zijn om de workshops uit te voeren samen met de docenten uit Nederland en liefst een aantal uren verdeeld over de twee dagen.
• Probeer thuis al met je groepje zaken voor te bereiden en te verdelen wie wat meeneemt naar de te bezoeken scholen, zoals:
• Pennen in diverse kleuren
• Stiften / kleurpotloden / slijper / fijnliners
• Papier / schriften / flip-overs
• Tape / plakband / scharen / punaises
• Post-its in diverse kleuren
• Schoolbordkrijt, wit en gekleurd / borstels om bord uit te vegen
• Energizers,
• Ballen en andere materialen voor energizers / touw
• Nederlandse producten om hen te laten proeven en uit te delen tijdens pauzes van je workshop, b.v. ontbijtkoek, stroopwafels, dropjes, Haagse hopjes enz.
• Foto’s van je school en of woonplaats
• Quotes en of uitspraken over onderwijs, eventueel gelamineerd zodat zij ze ook op de grond kunnen leggen en opnieuw kunnen gebruiken.

Dag 2:
Vrijdag 07-03-2014:
Om 9.00 uur arriveren wij op Tsimba School. We worden hartelijk ontvangen. Aangezien er docenten zijn die de eerste 2 lesuren nog les moeten geven kunnen deze niet direct aanwezig zijn bij de aanvang van onze workshop. We krijgen het computerlokaal tot onze beschikking voor het geven van onze workshop. We verplaatsen wat tafels en stellen de stoelen op in een kring. Langzaam druppelen de docenten binnen en nemen plaats, het zijn er uiteindelijk 10 inclusief de principal die het gedeelte voor de lunch meedoet met onze workshop. Marcel begon met te vertellen wat T4T voor een organisatie is en wat hun doel is, daarna was er een kort voorstellingsrondje. We starten met de 5 rollen van de leraar. We vertelden wat iedere rol inhield en wat een docent op verbaal en non-verbale manier moet doen binnen deze rol. De docenten moesten ná iedere rol een tweetal vragen beantwoorden over deze rol. Hiervoor werd een vragenformulier uitgereikt waarvoor ze voor zichzelf antwoord konden geven over deze rol. We wisselden af d.m.v energizers (Hand-klap energizer). Daarna legde Willy alle quotes (over teaching children) op de grond en vroeg ieder van de docenten een quote te kiezen die hij/zij van toepassing vond op hemzelf/haarzelf. Er werden stukkken van ansichtkaarten uitgedeeld en ieder moest de ontbrekende stukjes van zijn kaart zoeken en zo werden er groepjes gevormd waarin men elkaar over de uitgezochte quotes kon vertellen. Daarna vroeg ze iedereen om uitleg waarom deze quote was uitgekozen. Enkele docenten reageerden op dit verzoek. Daarna vroegen we hen mee naar buiten gaan en in een kring te gaan staan, we voerden hier weer het ballenspel uit met hen. Ze hadden er duidelijk plezier in. Terwijl wij deze energizer deden stonden de leerlingen in het lokaal naar ons te kijken.

Data workshops: dag 2
Vrijdag 07-03-2014

1. Beginsituatie:
In het ons toegewezen computerlokaal zetten we de stoelen weer in een kring en Marcel begint met de uitleg over het werk en doel van T4T. Daarna een kort voorstellingsrondje en dan start hij met de uitleg van de eerste twee rollen van de docent. Na de uitleg over de functie van de host wordt het papier met de vragen uitgedeeld zodat iedereen voor zichzelf kan opschrijven wat hij of zij binnen deze rol doet in de klas. Marcel neemt ook nog de rol van Presenter en vervolgens neem ik het over en vertel iets over de Didact, de Pedagogue en als laatste de Closer / Concluder. Tussendoor doen we de energizer met de hand-klap-stamp, wat weer leidt tot hilariteit en gelach. Nadat we klaar zijn met alle rollen legt Willy de quotes over onderwijs op de grond en vraagt iedere docent er een uit te kiezen die hem/haar aanspreekt. D.m.v. de in stukken gescheurde kaarten worden wederom groepjes geformeerd om samen over deze quotes van gedachte te wisselen. Daarna wordt iedereen verzocht weer in de kring te gaan zitten en vraagt Willy wie er uitleg wil geven over de uitgezochte quote.

2. Doelstelling:
Wij wilden indien dit mogelijk was de doelstelling van T4T waarmaken tijdens deze workshop n.l., to meet - to connect en to learn. We wilden graag kennis maken met de docenten die aan onze workshop zouden deelnemen en elkaar wat beter leren kennen voordat we met ons uiteindelijke programma aan de slag zouden gaan. Door het uitvoeren van een energizer met hand klap-stamp waarin we twee personen tegenover elkaar gingen staan ontstond er een ongedwongen vrolijke en prettige sfeer en was het ijs snel gebroken.

3. Programma opbouw:
Vanwege het ingekorte programma op deze school zijn we begonnen met de uitleg van de 5 rollen van de docent:
1. The host – gastheer/gastvrouw
2. The presenter
3. The didact
4. The pedagogue
5. The closer / concluder
Daarna individueel beantwoorden van de vragen bij iedere rol.
Energizer in tweetallen met de hand-klap-stap energizer.
Quotes op de grond uitspreiden en iedere docent vragen om er een te pakken die op hem/haar van toepassing was.
Door stukken van ansichtkaarten te verdelen en iedereen zijn partner te laten zoeken met de ontbrekende stukken van de kaart, werden er groepjes gevormd waarin men van gedachten kon wisselen over de quotes.
Als afsluiting vroegen we iedereen om mee naar buiten te gaan waar we in een kring de energizer hebben gedaan met de 3 ballen. Ze hadden er erg veel lol in.
Na het beëindigen van dit spel iedereen weer mee naar binnen genomen en gevraagd of iedere docent op een flip-over wilde schrijven wat hij/zij goed/minder goed had gevonden bij de workshop die wij hadden verzorgd.

4. Resultaat:
De docenten gaven aan veel geleerd te hebben en waren blij met alle materialen die ze van ons hadden gekregen. Ook waren ze erg blij met alle spullen die over waren van onze workshop en die we bij hen achter lieten.

5. Opvallende zaken:
- School in een armere buurt.
- Bijna allemaal moslims
- Er was op dit moment een tekort aan 6 docenten.
- Minder hoge KCSE-scores.
- School met maar 270 leerlingen, waarvan het merendeel bestond uit jongens.
- 17 docenten waarvan er 7 door de regering werden betaald en 9 docenten werden betaald door de ouders (zij krijgen minder salaris en hun status is ook lager).

Er zijn 10 mensen werkzaam in de support staff:
- Stores
- Cook
- Cook
- Security

Volgens de principal hebben ze behoefte aan:
• Meer ruimte
• Docentenruimte
• Toiletblok
• Bibliotheek

Marjon

Als docent van het Connect College, één van de scholen van SOML (Stichting Onderwijs Midden-Limburg), kreeg ik de mogelijkheid om mij op te geven voor een reis naar Kenia met de organisatie T4T (Teachers for Teachers). Deze mogelijkheid vond ik te mooi om aan mijn neus voorbij te laten gaan, zeker nadat ik de verhalen over Kenia had gehoord van onze dochter die dit land in de zomer van 2011 bezocht, om samen met een vriendin een maand vrijwilligerswerk te doen in een weeshuis. Om in aanmerking te komen voor deze reis moest ik een motivatiebrief schrijven en leerdoelen opgeven die ik wilde bereiken door middel van deze mogelijkheid. Om ons meer inzicht te geven in het werk van T4T zijn we uitgenodigd voor een landelijke bijeenkomst op woensdag 20 november 2013 op de brede school Fiep Westendorp in Amsterdam waar vrijwilligers van T4T ons hebben verteld wat deze reis gaat inhouden. Ná deze bijeenkomst was ik alleen nog meer gemotiveerd om deel te nemen aan deze reis. Ik heb mijn motivatiebrief geschreven en mijn leerdoelen verwoord en mijn brief verstuurd met de hoop ingeloot te worden voor deze Kenia reis. Op maandag 9 december 2013 kreeg ik te horen dat ik ingeloot was samen met 6 andere docenten van SOML scholen. Met hen had ik al kennis gemaakt tijdens de landelijke bijeenkomst in Amsterdam. Héél blij met dit bericht en héél fijn dat we alle 7 mee mogen. Wat een kans!!!!

Actief sinds 02 Jan. 2014